کد های UTM کد هایی هستند که برای ردیابی کلیک ها، فهمیدن منابع ترافیک و ... کاربرد دارند؛ این کد ها در URL ها قرار می گیرند و بدون یو آر ال ها کاربرد خاصی ندارند.

این کد ها از پنج دسته Source (منبع)، Medium (رسانه)، Campaign (کمپین یا پویش)، Term (مرتبط با کلمات کلیدی) و Content (محتوا) تشکیل شده اند؛ کد های UTM برای دسته منبع، رسانه و کمپین باید وجود داشته باشند اما وجود آن ها در دسته Term و Content کاملا اختیاری خواهد بود.

نحوه استفاده از کد های UTM

شما می توانید کد های یو تی ام را به صورت ترکیبی یا تک تک در URL استفاده کنید؛ این کد ها با علامت سوال (؟) بعد از URL شروع می شوند که برای جدا سازی ترکیب ها باید از حرف and (&) استفاده کرد.

برای مثال در یو ار ال اگر بعد از علامت سوال (؟)، utm_source بیاید، و در جلوی آن بعد از علامت تساوی (=)، عبارت Google نوشته شده باشد، یعنی منبع ترافیک شما از گوگل است.

به طور کلی، استفاده از کد های UTM به دو روش امکان پذیر خواهد بود؛ یکی از این دو روش، روش دستی و دیگری روش URL بیلدر ها است. در روش دستی، کار شما راحت خواهد بود و فقط باید کد UTM را به آخر URL اضافه کنید.

البته توجه داشته باشید که ضریب خطا در این روش بالا است چرا که کد های UTM در شرایط عادی طولانی هستند و به احتمال زیاد دستی نوشتن آن موجب بروز خطا خواهد شد.

پیشنهاد می شود که در صورت کوتاه بودن کد UTM مورد نظر، اقدام به نوشتن دستی آن کنید؛ در غیر این صورت، حتما از روش دوم که URL Builder ها هستند استفاده کنید.

Google URL Builder یک ابزار سازنده آدرس است؛ استفاده از کد های UTM از طریق این ابزار ها، بسیار دقیق و سریع خواهد بود. برای استفاده از این ابزار شما فقط نیاز به پر کردن چند بخش یا فیلد خواهید داشت.

بعد از پر کردن فیلد ها به صورت صحیح، کد UTM شما توسط URL Builder ها ساخته خواهد شد؛ بهترین ابزار برای ساخت کد UTM نیز همین Google Url Builder است.

کاربرد کد های UTM

شما می توانید با utm_medium، utm_campaign و utm_source از منبع ورود بازدید کنندگان و ترافیک سایتتان با خبر شوید؛ همانطور که در مثال بالا گفته شد، اگر در مقابل علامت تساوی (=) عبارت گوگل نمایش داده شد، متوجه می شوید که منبع ترافیک از گوگل بوده است.

گاهی اوقات، بازدید کنندگان بر روی لینک هایی که در کمپین ها برای افزایش بازدید وبسایت وجود دارند کلیک می کنند و شما قصد دارید که بدانید آن بازدید کنندگان بر روی کدام لینک در کمپین کلیک می کنند؛ به راحتی این کار را می توانید با utm_content انجام دهید.