امیر میرآخورلی عضو تیم بدلکاران ۱۳ و از دوستان نزدیک ارشا اقدسی؛ بدلکار بنام ایرانی درباره حضور ارشا در بیروت گفت: قرار بود من به همراه ۳ نفر دیگر از بدلکاران گروه‌مان، ارشا را در سفر به لبنان همراهی کنیم که بنا به دلایلی مسئولان پروژه فیلم تعداد بدلکاران را کاهش دادند و حتی حضور من در آخرین لحظه کنسل شد. در واقع باید گفت که کاهش تعداد بدلکاران از سوی سرپرست تیم بدلکاری پروژه لبنان صورت گرفت.

وی در خصوص حادثه بیان کرد: تمامی صحنه‌های بدلکاری مربوط به ارشا در پروژه انجام شده بود و تنها صحنه باقی‌مانده از فعالیت وی در این فیلم مربوط به چپ کردن ماشین بود.

میرآخورلی ادامه داد: ارشا عادت داشت که قبل از اجرای کار از گاردکشی‌ها و سایر موارد مرتبط اطمینان پیدا کند. در این کار هم با توجه به اینکه ارشا از نحوه گاردکشی رضایت کامل نداشت، نسبت به مقاوم کردن بهتر آن، تغییراتی به خواسته خودش در گاردکشی ماشین فورد آمریکایی لحاظ شد.

 

ثبت آخرین رکورد
او ادامه داد: ارشا به دلیل محدودیت‎‌هایی که در ساخت فیلم‎‌های اکشن در ایران وجود دارد، قصد داشت که با توجه به امکانات گروه لبنانی و البته ماشینی که در این صحنه مورد استفاده قرار می‌گرفت، برای ثبت رکورد جدید خود (که تا به حال همه رکوردهای چپ کردن ماشین به نام وی ثبت شده) اقدام کند. گروه لبنانی هم مساعدت لازم را در این زمینه با وی انجام دادند و البته او موفق شد که در آخرین صحنه بدلکاری‌اش این رکورد را هم به نام خود ثبت کند.

عضو تیم بدلکاران ۱۳ درباره این رکورد هم گفت: در این صحنه ارشا با ماشین ۵/۲ دور کامل روی هوا می‌چرخد و طول پرش حدود ۳۸متری قبل از فرود آمدن بر زمین را ثبت می‎‌کند.

او افزود: تنها مشکلی که در این حادثه پررنگ‌تر است، به تفاوت وزن ماشین روی رمپ نسبت به سایر خودروهایی که ارشا با آن چپ کردن را تجربه کرده بوده، برمی‌گردد. البته باید تاکید کنم که فرق ارشا با سایر بدلکاران در محاسبات دقیق بود و ارشا آن را پیش‌بینی کرده بود اما آن احتمال یک در میلیونی که برای هر نوعی خطا در نظر گرفته می‎‌شود، متاسفانه این بار رخ داد.

از لحظه تمرین برای چپ کردن تا اعزام به بیمارستان
میرآخورلی با تاکید بر این موضوع که هیچ‌کدام از بدلکاران ایرانی یا خارجی در صحنه حادثه حضور نداشتند و تمام صحبت‌‎هایی که تاکنون مطرح شده بر اساس شنیده‌ها بوده است، گفت: فیلم حادثه از لحظه تمرین برای چپ کردن تا اعزام به بیمارستان را ما (من، مهنوش مرادی و حسام وهابی که پس از حادثه در بیروت حضور داشتیم) دیدیم و موشکافی کردیم.

او ادامه داد: باید تاکید کنم که هم آمبولانس و هم ماشین آتش‎نشانی در صحنه بدلکاری ارشا حضور داشتند و ۱۰ ثانیه بعد از توقف ماشین و کات دادن کارگردان، تیم امداد وارد صحنه شد اما افزایش ارتفاع در پرش و همچنین افزایش سرعت سبب شده بود که همه اتفاقات در کسری از ثانیه رخ دهد.

عضو تیم بدلکاران ۱۳ گفت: در فیلمی که در اختیار ما گذاشته شده، کاملا مشخص است که ۷دقیقه زمان برای خروج او از ماشین طی شده که دلیل آن هم، فرود آمدن ماشین روی سقف، گاردکشی داخل ماشین و فضای محدودی که طبیعتا در اتاقک ماشین ایجاد می‎‌شود، بود. اعزام او به بیمارستان هم حدود ۱۵ دقیقه زمان برد.

میرآخورلی گفت: من، هم ماشین، هم لوکیشن و هم مسیر لوکیشن تا بیمارستان را دیدم. آماده‌سازی و تجهیزات ارشا همگی استاندارد بودند ولی ضربه به دلیل سقف کوتاه خودرو و تغییراتی که ارشا طبق خواسته خود در رمپ و سرعت ایجاد کرده بود، بیش از حد قوی بود. هرچند گاردکشی خودرو می‌توانست بهتر انجام شود.

او ادامه داد: اما با وجود این و با تمام تلاش اورژانس، در لحظه ورود به بیمارستان ارشا دچار ایست قلبی شد که البته بلافاصله احیا شد. همین دلیل سبب شد که امکان جراحی فوری مهیا نشود و جراحی به زمان بعد از ثبات وضعیت او موکول شود.

وی با اشاره به صحبت‌هایی مبنی بر اینکه ۳۵دقیقه زمان طی شده تا ارشا از ماشین خارج و به بیمارستان منتقل شود هم تاکید کرد: در گزارش‎‌های اولیه به اشتباه این زمان قید شده بود که البته با بازبینی فیلم، کاملا زمان مشخص است. متاسفانه در این حادثه ۴مهره گردن دچار شکستگی شده که بعد از انجام ام‌آرآی وضعیت مهره‌ها از نظر شکستگی کاملا مشهود است.