در حال حاضر به دلیل اجرای بخشنامه هایی با هدف کاهش قیمت میلگرد و فولاد، تحلیل بر اساس بخش های اصلی بازار فعلا جواب نمی دهد. افت قیمت فولاد این روزها بر خلاف بسیاری از حوزه ها مانند بازار خودرو، بسیار اطمینان بخش و امیدوارکننده است. اما بزرگ‌ترین مشکلی که از گذشته تاکنون برای اهالی زنجیره تامین فولاد کشور با آن مواجه بوده‌اند، عدم ثبات در سیاست‌گذاری و تغییر مداوم و ناگهانی دستورالعمل‌ها است. امیدواریم طبق وعده های قبلی شاهد کاهش نوسانات غیرعادی بازار و ثبات قیمت فولاد باشیم. اگرچه شواهد کمی برای پیش‌بینی قیمت محصولات آهنی در سال 1402 وجود خواهد داشت، اما در این مقاله سعی می‌کنیم به برخی از عوامل تأثیرگذار بر تغییرات بازار اشاره کنیم. برای پیش بینی قیمت فولاد و میلگرد در سال 1402 با ما همراه باشید

Rebar-Reprognoso 1402

همانطور که قبلا ذکر شد، این بازار کاملاً به میل بازارساز حرکت می کند و از اصول بازار فاصله زیادی دارد و نمی توان آن را بیشتر تحلیل کرد. اما با توجه به قیمت چدن در معاوضه که حدود 22500 تا 24000 تومان خواهد بود به نظر من کف قیمت 23000 تومان برای چدن مناسب است. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت از این علامت پایین نیاید. اگر شمش فولاد در بازار داخلی به زیر 24 هزار تومان برسد، نقدینگی ماندن و منتظر افت بیشتر بسیار پر ریسک و خطرناک است. چرا که هر لحظه فرصتی برای بازگشت با خروج از سفارش فعلی وجود خواهد داشت و میلگرد حباب منفی موقت زیر 24000 تومان در بازار داخلی است. (به همین ترتیب زمانی که فولاد تابستان 1401 در بازار داخلی به 15000 تومان در هر کیلوگرم کاهش یافت).

حتی اگر میلگارد با اصرار بازارساز اعداد پایینی را در بازار داخلی مشاهده کند، به نظر می رسد باید با حفظ موجودی و رعایت احتیاط ها، در بازار با دقت عمل کرد. اما از طرفی فعلا جای نگرانی بابت فولاد 25 هزار تومانی یا بیشتر نیست. چرا که نرخ دلار آن از سوی بازارساز حمایت نمی شود و این رقم محکوم به تجربه سطح پایین قیمتی در بازار داخلی، البته به صورت موقت است. پیش از این قیمت تعادلی مطلوب آرماتور رزوه ای در بازار داخلی حدود 25 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود، اما اخیراً شمش بلوم بیش از 15 دلار در هر تن در بازارهای صادراتی کاهش یافته است که باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین با اصرار و اصرار بازارساز و حفظ دستورالعمل های موجود فولاد، ممکن است ارقامی به ازای هر کیلوگرم 22 هزار دونم در بازار داخلی مشاهده شود. اما زیر 24000 بخش، باید رعایت جنبه های احتیاطی را تقویت کنیم و مراقب حباب های منفی باشیم.

افزایش قیمت دلار به بالای 50 هزار تومان در بازار آزاد و از سوی دیگر فشار کنترلی بخشنامه تنظیم بازار باعث شده تا اکثر فعالان این حوزه در تصمیم گیری های اقتصادی خود با نوعی تردید و بلاتکلیفی در هیچ مواجه شوند. چنین وضعیت روشنی علاوه بر این، برخی فعالان بازار امیدوارند با توجه به اخبار مثبت در مورد توافقات سیاسی با برخی از همسایگان عرب ما، وضعیت بازار فولاد با کاهش نرخ دلار بهبود یابد.

با این حال در آستانه سال جدید بازار فولاد با عبور از 30 هزار تومان قیمت میلگرد رویه دیگری را از خود نشان داد به همین دلیل سمت تقاضای مضطرب وارد دوره خرید شد. با وجود اینکه می‌داند بازار می‌تواند قیمت‌های پایینی داشته باشد، اما با خرید پله‌ها، برخی از ریسک‌هایی که دیده بود را کاهش داد. این در حالی است که بازارساز نشان داده است که با ابزارهای قدرتمندی که در اختیار دارد می تواند برای مدت کوتاهی بیش از سایر بازارها بر بازار فولاد مسلط شود. فعالان بازار برای رسیدن قیمت ها به پایین و متوقف کردن روند نزولی لحظه شماری می کنند. تقریباً غیرممکن است که قیمت بازار را به درستی بدست آوریم زیرا با تغییر بسیاری از خطوط سیگنال در هر زمان، وضعیت در انتظار تغییرات غیرمنتظره است. باید دید در روزهای آینده چه وضعیتی در بازار میلگرد پیش بینی می شود.

پیش بینی قیمت فولاد 1402

در سال جدید، برخی از شرکت ها شروع به فروش محصولات خود نمی کنند، بنابراین بازار نیمه تعطیل است! بسیاری در برابر کاهش قیمت ها مقاوم هستند. همچنین بدون توجه به مبدا بازارساز و سازوکار حاکم بر بورس کالا، افزایش قیمت یکی دو روز اخیر را در برخی منابع لحاظ می کنند. با نرخ فعلی شمش معاملاتی، این افزایش قیمت به نوعی اعلان جنگ یا نوعی لجاجت با شرایط یا روندهایی که مدتی است در بورس کالا شکل گرفته تعبیر می شود. همانطور که می دانید قبل از عید نوروز سامانه ای ایجاد شد که قیمت فولاد را در بورس کاهش داد و با قیمت های کمتری وارد زنجیره تامین فولاد کشور شد.

برخی از این ایرادات در سمت آسیاب اصلاح نشده به نظر می رسد و یک شمش 18500 تومانی آدرس میلگرد حدود 23000 تومان را می دهد. در حال حاضر ربطی به میلگرد 26 تا 27 هزار تومانی و برخی اسامی اعلام شده در بازار ندارد. به نظر می رسد که بازار مجبور است سطح مورد انتظار یا حداقل نزدیک به سطح مورد انتظار بازارسازان را ببیند، حتی اگر به طور موقت باشد. بازار آهن مبارکه و بازار آهن اصفهان یکسان است و چند روزی است که قیمت تیرآهن اصفهان در برخی کارخانه ها به طور مستمر افزایش یافته است. امروزه برخی از شاخه ها بسیار گران هستند، از 200000 تا 500000 تن. بنابراین نمی توان تحلیل روشنی از قیمت این محصولات داشت.

پیش بینی قیمت آهن و فولاد در سال 1401

تقاضای واقعی مصرف کننده در سال 1401 به طور قابل توجهی ضعیف تر از سال های گذشته (حداقل در نیمه اول سال) بود. در ماه های مه و ژوئن، تقاضای مصرف کننده به دلیل ترس از تورم افسارگسیخته در بازار فولاد در حداقل 10 سال گذشته، شروع به خرید پیش خرید در اوج قیمت ها کرد و برخی از آنها نیازهای خود را برای سه سال آینده پیش خرید کردند. در طول پنج ماه.. از خرداد ماه این آبشار قیمت ها تا به امروز بر خلاف سال های گذشته به دلیل کاهش قیمت های جهانی آهن و میلگرد کاهش نسبتاً شدید 25 درصدی را تجربه کرده است و بسیاری پیش بینی کردند. نیازهای آنها به نوعی شکست خورده اند چون یراق آلاتی را که در اوج 19 هزار تومان می خریدند امروز در محدوده قیمت 15 هزار تومان می توان خرید.

در حال حاضر میلگرد فاسی وزن استاندارد A3 سایز اصلی (14 تا 25) قیمت به راحتی عمدتاً در بازه قیمتی 14900 تا 15400 موجود است که البته کمی بالاتر از میانگین است. هفته گذشته در پاییز 1401 3 جزء اصلی دلار، قیمت شمش فولاد و قیمت میلگرد بر اساس عرضه و تقاضا قابل بررسی است.

1- نرخ دلار: در اواسط سال 1401 نرخ توافقی دلار به مرز 30 هزار تومان نزدیک شد. قیمت یراق آلات صادراتی به 530 تا 535 دلار رسید. با جمع دو عدد بالا به نتیجه دلخواه می رسید. ادامه افزایش ارزش دلار، انگیزه افزایش صادرات را افزایش می دهد.

2- قیمت شمش فولاد: با معاملاتی که با تعیین قیمت پایه شمش همخوانی دارد، احتمال هفته آینده در محدوده 121 هزار تا 128 هزار تومان احتمالا در هفته آینده با استقبال کف شمش مواجه خواهد شد. با توجه به قیمت احتمالی شمش فولاد دو هفته بعد در منطقه خواهد بود احتمالا بین 12500 تا 13000 تومان افزایش خواهد یافت که منجر به افزایش نرخ پایه طبقات در دو هفته آینده خواهد شد. شاید رشد ملایم سطح پایه گلوله های فولادی در بورس باعث تحریک قیمت محصول در بازار شود.

3- عرضه و تقاضا: اما در سمت تقاضا، بازار کاملا آرام است و تقاضای کمتری وجود دارد. دلیل این سوختن که هم اکنون در بازار داخلی به ویژه روی کاغذ نسبت به سایر بازارها قابل مشاهده است، عمدتاً ناشی از بی ثباتی نرخ دلار در بازار آزاد است که معمولا برای برخی از اقتصاددانان باعث ایجاد سرخوشی های پولی می شود.

برآورد قیمت آهن و فولاد در سال 1400

در ایران نرخ ها بر اساس دو شاخص نرخ تورم و نرخ ارز تعیین می شود. در سال 1378 شاهد بودیم که روز به روز با کاهش ارزش ریال، نرخ ارز همچنان در حال افزایش است و بر قیمت تمام محصولات از جمله تیرآهن و فولاد و سایر محصولات تاثیر می گذارد. ناگفته نماند که قیمت پروفیل فولادی نه تنها متاثر از وضعیت ایران، بلکه تحت تاثیر شرایط جهان (اپیدمی کرونا) و بازارهای جهانی تغییر کرده و گران شده است. همچنین در سطح بین المللی محدودیت های ناشی از ویروس کرونا و عدم تولید یا صادرات پروفیل های فولادی به بازار علاوه بر شرایط موجود در ایران مشابه با کمبود این محصول و به تبع آن قیمت بالای آن است. در مورد تحریم های آمریکا، صادرات ناکافی نفت و در نتیجه کمبود درآمد و ممنوعیت صادرات غیرنفتی.

و در سال 1400 به دلیل برقراری پروتکل های بهداشتی همراه با تزریق واکسن کرونا در برخی از کشورها، شرایط تولید و تجارت کمی بهتر شد و تا حدودی روند تولید بهبود یافت و بر این اساس عرضه به بازار بهبود یافت و قیمت ها اندکی کاهش یافت. علاوه بر این، انتخاب بایدن در اولین روز تحلیف این رئیس جمهور، انگیزه های مثبتی را در بازار به همراه داشت و امید به بازگشت هر دو طرف به تعهدات خود در برجام را تقویت کرد. علاوه بر این، دولت اقداماتی را برای کنترل قیمت ارز و سپس طلا در بازار انجام داد. همه اینها منجر به کاهش قیمت هر سه بازار موازی ارز طلا و آهن شد.

تجزیه و تحلیل هزینه گذشته نگر 1996 و 1997

حداقل ده سال است که کار در بازار فولاد با خطر بزرگی روبرو بوده است. بازار فولاد به طور مستقیم به عواملی مانند سطح دلار، عرضه و تقاضا و بازار جهانی وابسته است و این روندها در سال های اخیر مشهود بوده است. در سال های 96 و 97 مشابه سال های گذشته شاهد روند صعودی بازار فولاد بودیم. اما در سال های بعد به دلیل موفقیت زیاد مجازات ها این روند رو به رشد سرعت گرفت.

تجزیه و تحلیل قیمت میلگردهای تقویت‌کننده در سال‌های 1998 و 1999

در کل اقتصاد هم در دنیا و هم در ایران رو به انقباض است! عوامل مختلفی از جمله درگیری‌های سیاسی، جنگ‌های تجاری، بحران اخیر نفت، ویروس کرونا یا شیوع سایر بیماری‌های عفونی که در سال‌های 2018 و 2019 با آن‌ها مواجه هستیم را می‌توان فهرست کرد. N در این سال‌ها، مناطق تجاری و مسکونی خیلی بد. مشکلات در گذشته بنابراین در سال 98-99 به دلیل درگیری، شاهد افزایش مجدد قیمت محصولات فولادی به ویژه قیمت میلگرد بودیم.

این نیست

پیش‌بینی قیمت آهن و فولاد در سال 1402 به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله روند جنگ در اوکراین، حمایت خریداران سهام از قیمت‌های جدید، واکنش به ورود قیمت آهن و فولاد در سال 1402. مبادله کالا به شماره های جدید، واکنش وزارت امنیت به توسعه بازار، ویروس کرونا و موارد بی شمار دیگر بستگی دارد. به همین دلیل است که در این مقاله تمامی مقالات ذکر شده را مشاهده کرده ایم. با توجه به تمام موارد ذکر شده به نظر می رسد افزایش قیمت آهن آلات و میلگرد فرا رسیده است! اما بازار همچنان منتظر یافتن کانال های قیمتی جدید است. با توجه به روند فعلی در سال جدید و سایر مسائل غیر منتظره، ما این مقاله را   برای پیش بینی قیمت میلگرد در ماه های آینده به روز خواهیم کرد.